TAREKAT SAMANIYAH
6.Manaqib SyeikH Abdul Samad al-Falimbani
Tentang
nama lengkap Syeikh Al-Falimbani, yang tercatat dalam sejarah, ada tiga versi
nama. Yang pertama, seperti yang diungkapkan dalam Ensiklopedia Islam, beliau
bernama Abdus Samad Al-Jawi Al-Falembani. Versi kedua, merujuk pada
sumber-sumber Melayu, sebagaimana ditulis oleh Azyumardi Azra dalam bukunya
Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII (Mizan:
1994), ulama besar ini memiliki nama asli Abdul Samad bin Abdullah Al-Jawi
Al-Falembani.
Sementara versi terakhir, tulisan Rektor UIN Jakarta itu, bahawa apabila merujuk pada sumber-sumber Arab, nama lengkap Syeikh Al-Falembani ialah Sayyid Abdus Al-Samad bin Abdurrahman Al-Jawi. Dari ketiga nama itu yang diyakini sebagai nama Abdul Samad, Azyumardi berpendapat bahwa nama terakhirlah yang disebut Syeikh Abdul Samad.
Sementara versi terakhir, tulisan Rektor UIN Jakarta itu, bahawa apabila merujuk pada sumber-sumber Arab, nama lengkap Syeikh Al-Falembani ialah Sayyid Abdus Al-Samad bin Abdurrahman Al-Jawi. Dari ketiga nama itu yang diyakini sebagai nama Abdul Samad, Azyumardi berpendapat bahwa nama terakhirlah yang disebut Syeikh Abdul Samad.
Sanggahan pendapat mengenai nama
ulama ini dapat difahami memandangkan sejarah panjangnya sebagai pengembara, baik
di dalam negeri mahupun luar negeri, dalam menuntut ilmu. Apabila dilihat latar
belakangnya, ketokohan Al-Falembani sebenarnya tidak jauh berbeza daripada
ulama-ulama Nusantara lainnya, seperti Hamzah Fansuri, Nuruddin Al-Raniri,
Abdul rauf Singkel, Yusuf Al-Maqassari.
Dari segi nasab , nasab Syeikh
Al-Falembani berketurunan Arab, iaitu dari sebelah ayah. Syeikh Abdul Jalil bin
Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad Al-Mahdani, ayah Al-Falembani, adalah
ulama yang berasal dari Yaman yang dilantikmenjadi Mufti negeri Kedah pada awal
abad ke-18. Sementara ibunya, Radin Ranti, adalah wanita Palembang yang
diperisterikan oleh Syeikh Abdul Jalil, setelah sebelumnya menikahi Wan Zainab,
puteri Dato´ Sri Maharaja Dewa di Kedah.
Pendidikan
Syeikh Abdus Shamad mendapat
pendidikan dasar dari ayahnya sendiri, Syeikh Abdul Jalil, di Kedah. Kemudian
Syeikh Abdul Jalil mengantar semua anaknya ke pondok di negeri Patani. Zaman
itu memang di Patani lah tempat menempa ilmu-ilmu keislaman sistem pondok
secara yang lebih mendalam lagi.
Mungkin Abdus Shamad dan
saudara-saudaranya Wan Abdullah dan Wan Abdul Qadir telah memasuki
pondok-pondok yang terkenal, antaranya ialah Pondok Bendang Gucil di Kerisik,
atau Pondok Kuala Bekah atau Pondok Semala yang semuanya terletak di Patani.
Di antara para gurunya di Patani,
yang dapat diketahui dengan jelas hanyalah Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin
Pauh Bok. Demikianlah yang diceritakan oleh beberapa orang tokoh terkemuka
Kampung Pauh Bok itu (1989), serta sedikit catatan dalam salah satu manuskrip
terjemahan Al-‘Urwatul Wutsqa, versi Syeikh Abdus Shamad bin Qunbul al-Fathani
yang ada dalam simpanan penulis. Kepada Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok itulah
sehingga membolehkan pelajaran Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani dilanjutkan ke
Mekah dan Madinah. Walau bagaimana pun mengenai Syeikh Abdus Shamad
al-Falimbani belajar kepada Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok al-Fathani itu belum
pernah ditulis oleh siapa pun, namun sumber asli didengar di Kampung Pauh Bok
sendiri.
Sistem pengajian pondok di Patani
pada zaman itu sangat terikat dengan hafalan matan ilmu-ilmu Arabiyah yang
terkenal dengan ‘llmu Alat Dua Belas’. Dalam bidang syariat Islam dimulai
dengan matan-matan fiqh menurut Mazhab Imam Syafie. Di bidang tauhid dimulai
dengan menghafal matan-matan ilmu kalam/usuluddin menurut faham Ahlus Sunah wal
Jamaah yang bersumber dari Imam Syeikh Abul Hasan al-Asy’ari dan Syeikh Abu
Mansur al-Maturidi.
Beliau juga mempelajari ilmu sufi
daripada Syeikh Muhammad bin Samman, selain mendalami kitab-kitab tasawuf
daripada Syeikh Abdul Rauf Singkel dan Samsuddin Al-Sumaterani, kedua-duanya
dari Acheh. Oleh sebab dari sedari kecil beliau lebih banyak mempelajari ilmu
tasawuf, maka dalam sejarah telah tercatat bahawa beliau adalah ulama yang
memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam cabang ilmu tersebut.
Setelah Syeikh Abdus Shamad banyak
hafal matan lalu dilanjutkan pula dengan penerapan pengertian yang lebih
mendalam lagi. Sewaktu masih di Patani lagi, Syeikh Abdus Shamad telah
dipandang alim, kerana beliau adalah sebagai kepala thalaah (tutor), menurut
istilah pengajian pondok. Namun ayahnya berusaha mengantar anak-anaknya
melanjutkan pelajarannya ke Makkah. Memang merupakan satu tradisi pada zaman
itu walau bagaimana banyak ilmu pengetahuan seseorang belumlah di pandang
memadai, jika tak sempat mengambil barakah di Mekah dan Madinah kepada para
ulama yang dipandang Wali Allah di tempat pertama lahirnya agama Islam itu.
Belajar Di Makkah
Orang tua Al-Falembani kemudian
mengirim anaknya itu ke Arab iaitu Makkah, dan Madinah. Tidak jelas, bilakah
beliau dikirim ke salah satu pusat ilmu Islam pada waktu itu. informasi yang
terakam dalam sejarah, beliau dikatakan menganjak dewasa ketika ´berhijrah´ ke
tanah Arab. Di negeri barunya ini, beliau terlibat dalam masyarakat Jawa, dan
menjadi teman seperguruan, menuntut ilmu dengan ulama Nusantara lainnya seperti
Muhammad Arsyad Al-Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman Al-Batawi, dan
Daud Al-Fatani.
Walaupun beliau menetap di Mekah, tidka bermakna beliau
melupakan negeri leluhurnya. Syeikh Al-Falembani, menurut Azyumardi, tetap
memberikan perhatian besar pada perkembangan sosial, politik, dan keagamaan di
Nusantara.
Sejak perpindahannya di tanah Arab
itu, Syeikh Al-Palembani mengalami perubahan besar berkaitan dengan
intelektualitidan spiritual. Perkembangan dan perubahan ini tidak terlepas dari
proses ´pencerahan´ yang diberikan para gurunya. Beberapa gurunya yang masyhur
dan berwibawa dalam proses tersebut, antara lain Muhammad bin Abdul Karim
Al-Sammani(Pengembang Tarekat Samaniyah), Muhammad bin Sulayman Al-Kurdi, dan Abdul
Al-Mun´im Al-Damanhuri. Selain itu, tercatat juga dalam sejarah Al-Palembani
berguru kepada ulama besar, antaranya Ibrahim Al-Rais, Muhammad Murad, Muhammad
Al-Jawhari, dan Athaullah Al-Mashri. Tidak sia-sia, perjuangannya menuntut ilmu
di Masjidil Haram dan tempat-tempat lainnya, ´mengangkat´ dirinya menjadi salah
seorang ulama Nusantara yang disegani dan dihormati di kalangan ulama Arab,
juga Nusantara.
Penulis Produktif dan Karya-Karyanya
Karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tidak sebanyak karya sahabatnya, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Ini kerana Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani memperoleh ilmu pengetahuan dalam usia muda dan umurnya juga panjang. Sedangkan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, mahupun Sheikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari umumnya jauh lebih tua daripada Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani bahkan boleh dijadikan ayahnya.
Walau bagaimanapun, Sheikh Abdus
Shamad al-Falimbani dan Sheikh Muhammad Arsyad al-Banjari termasuk dalam
klasifikasi pengarang yang produktif. Sheikh Muhammad Arsyad al-Banjari
terkenal dengan fiqhnya yang berjudul Sabilul Muhtadin.
Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani adalah yang paling menonjol di bidang tasauf dengan dua buah karyanya yang paling terkenal dan masih beredar di pasaran kitab sampai sekarang ini ialah Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin.
Sheikh Abdush Shamad al-Falimbani adalah yang paling menonjol di bidang tasauf dengan dua buah karyanya yang paling terkenal dan masih beredar di pasaran kitab sampai sekarang ini ialah Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin.
Antara kitab karangan Sheikh Abdush
Shamad al-Falimbani
1. Zahratul Murid fi Bayani
Kalimatit Tauhid, 1178 H/1764 M.
2. Risalah Pada Menyatakan Sebab
Yang Diharamkan Bagi Nikah, 1179 H/1765 M.
3. Hidayatus Salikin fi Suluki
MaslakilMuttaqin, 1192 H/1778 M.
4. Siyarus Salikin ila ‘Ibadati
Rabbil ‘Alamin, 1194 H/1780 M-1203 H/1788M.(Sedangkan Sayr al-Salikin yang terdiri dari empat bagian, juga berbahasa
Melayu, ditulisnya di dua kota, yaitu Makkah dan Ta’if, 1779 hingga
1788. Kitab ini selain berisi terjemahan Lubab Ihya’ Ulum al-Din karya
Al-Ghazali, juga memuat beberapa masalah lain yang diambilnya dari
kitab-kitab lain. Semua karya tulisnya tersebut masih dijumpai di
Perpustakaan Nasional Jakarta.)
5. Al-‘Urwatul Wutsqa wa Silsiltu
Waliyil Atqa.
6. Ratib Sheikh ‘Abdus Shamad
al-Falimbani.
7. Nashihatul Muslimina wa
Tazkiratul Mu’minina fi Fadhailil Jihadi wa Karaamatil Mujtahidina fi
Sabilillah.
8. Ar-Risalatu fi Kaifiyatir Ratib
Lailatil Jum’ah
9. Mulhiqun fi Bayani Fawaidin
Nafi’ah fi Jihadi fi Sabilillah
10. Zatul Muttaqin fi Tauhidi Rabbil
‘Alamin,berisi ringkasan ajaran tauhid yang disampaikan oleh
yang diajarkan Oleh Syeikh Samman di Madinah .
yang diajarkan Oleh Syeikh Samman di Madinah .
11. ‘Ilmut Tasawuf
12. Mulkhishut Tuhbatil Mafdhah
minar Rahmatil Mah dah ‘Alaihis Shalatu was Salam
13. Kitab Mi’raj, 1201 H/1786 M.
14. Anisul Muttaqin
15. Puisi Kemenangan Kedah.
Keilmuan Dan Intelektualnya
Meskipun mendalami tasawuf, tidak
bermakna Syeikh Al-Palembani tidak kritis. Beliau dikatakan kerap mengkritik
kalangan yang mempraktikkan tarekat secara berlebihan. Beliau selalu
mengingatkan akan bahaya kesesatan yang diakibatkan oleh aliran-aliran tarekat
tersebut, khususnya tarekat Wujudiyah Mulhid yang terbukti telah membawa banyak
kesesatan di Acheh. Untuk mencegah apa yang diperingatkannya itu, Syeikh
Al-Palembani menulis semula intipati dua kitab karangan ulama dan ahli falsafah
agung abad pertengahan, Imam Al-Ghazali, iaitu kitab Lubab Ihya´ Ulumud Diin
(Intisari Ihya´ Ulumud Diin), dan Bidayah Al-Hidayah (Awal Bagi Suatu Hidayah).
Dua karya Imam Al-Ghazali ini dinilainya secara ´moderat´ dan membantu
membimbing mereka yang mempraktikkan aliran sufi.
Berkaitan dengan ajaran tasawufnya,
Syeikh Al-Palembani mengambil jalan tengah antara doktrin tasawuf Imam
Al-Ghazali dan ajaran ´wahdatul wujud´ Ibnu Arabi; bahawa manusia sempurna
(insan kamil) adalah manusia yang memandang hakikat Yang Maha Esa itu dalam
fenomena alam yang serba aneka dengan tingkat makrifat tertinggi, sehingga
mampu ´melihat´ Allah s.w.t sebagai ´penguasa´ mutlak.
Sairus Salikin |
Di Nusantara, khususnya di
Indonesia, pengaruh Al-Palembani dianggap cukup besar, khususnya berkaitan
dengan ajaran tasawuf.
Ramai meriwayatkan cerita yang
menarik ketika Sheikh Abdus Shamad berada di negerinya Palembang. Oleh kerana
rasa bencinya kepada Belanda, ditambah pula dengan peristiwa di atas kapal itu,
beliau bertambah kecewa kerana melihat pihak Belanda yang kafir telah memegang
pemerintahan di lingkungan Islam dan tiada kuasa sedikit pun bagi Sultan.
Maka beliau rasa tidak betah untuk
diam di Palembang walaupun beliau kelahiran negeri itu. Sheikh Abdus Shamad
mengambil keputusan sendiri tanpa musyawarah dengan siapa pun, semata-mata
memohon petunjuk Allah dengan melakukan solat istikharah. Keputusannya, beliau
mesti meninggalkan Palembang, mesti kembali ke Mekah semula.
Lantaran terlalu anti Belanda,
beliau tidak mahu menaiki kapal Belanda sehingga terpaksa menebang kayu di
hutan untuk membuat perahu bersama-sama orang-orang yang patuh sebagai
muridnya. Walaupun sebenarnya beliau bukanlah seorang tukang yang pandai
membuat perahu, namun beliau sanggup mereka bentuk perahu itu sendiri untuk
membawanya ke Mekah. Tentunya ada beberapa orang muridnya mempunyai pengetahuan
membuat perahu seperti itu.
Ini membuktikan Sheikh Abdus Shamadal-Falimbani telah
menunjukkan keteguhan pegangan, tawakal adalah merupakan catatan sejarah yang
tidak dapat dilupakan
Pulang ke nusantara buat kali kedua
Setelah perahu siap dan kelengkapan pelayaran cukup, maka berangkatlah Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dari Palembang menuju Mekah dengan beberapa orang muridnya. Selama di Mekah, beliau bergiat dalam pengajaran dan penulisan kitab-kitab dalam beberapa bidang pengetahuan keislaman, terutamanya tentang tasauf, fikah, usuluddin dan lain-lain.
Untuk menunjukkan sikap antinya
kepada penjajah, dikarangnya sebuah buku tentang jihad. Buku yang penting itu
berjudul Nasihatul Muslimin wa Tazkiratul Mu’minin fi Fadhail Jihadi fi
Sabilillah wa Karamatul Mujtahidin fi Sabilillah.
Kegiatan-kegiatannya di bidang
penulisan akan dibicarakan pada bahagian lain.
Di sini terlebih dahulu diceritakan kepulangan beliau ke nusantara untuk kali kedua. Kepulangan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani kali ini tidak ke Palembang tetapi ke Kedah. Saudara kandungnya Sheikh Wan Abdul Qadir bin Sheikh Abdul Jalil al-Mahdani ketika itu ialah Mufti Kerajaan Kedah. Seorang lagi saudaranya, Sheikh Wan Abdullah adalah pembesar Kedah dengan gelar Seri Maharaja Putera Dewa.
Di sini terlebih dahulu diceritakan kepulangan beliau ke nusantara untuk kali kedua. Kepulangan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani kali ini tidak ke Palembang tetapi ke Kedah. Saudara kandungnya Sheikh Wan Abdul Qadir bin Sheikh Abdul Jalil al-Mahdani ketika itu ialah Mufti Kerajaan Kedah. Seorang lagi saudaranya, Sheikh Wan Abdullah adalah pembesar Kedah dengan gelar Seri Maharaja Putera Dewa.
Meskipun Sheikh Abdus Shamad
al-Falimbani lama menetap di Mekah, namun hubungan antara mereka tidak pernah
terputus. Sekurang-kurangnya mereka berutus surat setahun sekal, iaitu melalui
mereka yang pulang selepas melaksanakan ibadah haji.
Selain hubungan beliau dengan
adik-beradik di Kedah, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani turut membina hubungan
dengan kaum Muslimin di seluruh Asia Tenggara. Pada zaman itu hampir semua
orang yang berhasrat mendalami ilmu tasauf terutama di sektor Tarekat
Sammaniyah, Tarekat Anfasiyah dan Tarekat Khalwatiyah menerima ilmu daripada
beliau.
Beliau sentiasa mengikuti
perkembangan di Tanah Jawi (dunia Melayu) dengan menanyakan kepada
pendatang-pendatang dari Pattani, Semenanjung Tanah Melayu, dan negeri-negeri
Nusantara yang di bawah penjajahan Belanda (pada zaman itu masih disebut Hindia
Belanda).
Ini terbukti dengan pengiriman dua pucuk surat kepada Sultan Hamengkubuwono I, Sultan Mataram dan kepada Susuhunan Prabu Jaka atau Pangeran Singasari Putera Amengkurat IV. Surat-surat tersebut jatuh ke tangan Belanda di Semarang (tahun 1772 M).
Ini terbukti dengan pengiriman dua pucuk surat kepada Sultan Hamengkubuwono I, Sultan Mataram dan kepada Susuhunan Prabu Jaka atau Pangeran Singasari Putera Amengkurat IV. Surat-surat tersebut jatuh ke tangan Belanda di Semarang (tahun 1772 M).
Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani
telah lama bercita-cita untuk ikut serta dalam salah satu
peperangan/pemberontakan melawan penjajah. Namun setelah dipertimbangkan,
beliau lebih tertarik membantu umat Islam di Pattani dan Kedah melawan
keganasan Siam yang beragama Buddha.
Sebelum perang itu terjadi, Sheikh
Wan Abdul Qadir bin Sheikh Abdul Jalil al-Mahdani, Mufti Kedah mengirim sepucuk
surat kepada Sheikh Abdus Shamad di Mekah. Surat itu membawa maksud agar
diumumkan kepada kaum Muslimin yang berada di Mekah bahawa umat Islam Melayu
Pattani dan Kedah sedang menghadapi jihad mempertahankan agama Islam dan watan
(tanah air) mereka.
Dalam peperangan itu, Sheikh Abdus
Shamad al-Falimbani memegang peranan penting dengan beberapa panglima Melayu
lainnya. Ada catatan menarik mengatakan beliau bukan berfungsi sebagai panglima
sebenarnya tetapi beliau bertindak sebagai seorang ulama sufi yang sentiasa
berwirid, bertasbih, bertahmid, bertakbir dan berselawat setiap siang dan
malam.
Banyak orang menuduh bahawa orang
sufi adalah orang-orang jumud yang tidak menghiraukan dunia. Tetapi jika kita
kaji beberapa biografi ulama sufi, termasuk Sheikh Abdus Shamad yang diriwayat
ini adalah orang-orang yang bertanggungjawab mempertahankan agama Islam dan
tanah air dari hal-hal yang dapat merosakkan Islam itu.
Golongan ini adalah orang yang
berani mati dalam menegakkan jihad fi sabililah. Mereka tidak terikat dengan
sanak keluarga, material duniawi, pangkat dan kedudukan dan sebagainya, mereka
semata-mata mencintai Allah dan Rasul dari segala apa pun juga.
Kepulangan Sheikh Abdus Shamad
al-Falimbani ke Kedah memang pada awalnya bertekad demi jihad, bukan kerana
mengajar masyarakat mengenai hukum-hukum keislaman walaupun beliau pernah
mengajar di Mekah. Dipendekkan kisah akhirnya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani
dan rombongan pun berangkat menuju ke Pattani yang bergelar ‘Cermin Mekah’.
Sayangnya kedatangan beliau agak terlambat, pasukan Pattani telah hampir lemah dengan keganasan Siam.
Sayangnya kedatangan beliau agak terlambat, pasukan Pattani telah hampir lemah dengan keganasan Siam.
Sementara itu, Sheikh Daud bin
Abdullah al-Fathani dan pengikut-pengikutnya telah mengundurkan diri ke Pulau
Duyung, Terengganu untuk menyusun semula langkah perjuangan.
Pattani telah patah dan kekuatan lenyap dengan itu Sheikh Abdus Shamad pun berkhalwat di salah sebuah masjid di Legor. Ada orang mengatakan beliau berkhalwat di Masjid Kerisik yang terkenal dengan ‘Pintu Gerbang Hang Tuah’ itu.
Pattani telah patah dan kekuatan lenyap dengan itu Sheikh Abdus Shamad pun berkhalwat di salah sebuah masjid di Legor. Ada orang mengatakan beliau berkhalwat di Masjid Kerisik yang terkenal dengan ‘Pintu Gerbang Hang Tuah’ itu.
Para pengikut tasauf percaya di
sanalah beliau menghilang diri tetapi bagi kalangan bukan tasauf, perkara ini
adalah mustahil dan mereka lebih percaya bahawa beliau telah mati dibunuh oleh
musuh-musuh Islam
Kesyahidannya
Dr M. Chatib Quzwain menulis dalam
kertas kerja dan bukunya berjudul Mengenal Allah Suatu Studi Mengenal Ajaran
Tasauf Sheikh Abdus Shamad al-Palimbani, halaman 180-181: Bahawa dalam tahun
1244 H/1828 M dikatakan umur Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani 124 tahun. Baik
pendapat Dr. M Chatib Quzwain mahupun pendapat Dr. Azyumardi Azra perlu
disanggah berdasarkan fakta sejarah. Azra menulis, “Meskipun saya tidak
dapat menentukan secara pasti angka-angka tahun di seputar kehidupannya, semua sumber bersatu kata bahwa rentang masa hidup Al-Palimbani adalah dari dasawarsa pertama hingga akhir abad kedelapan belas.
Dengan disebutkannya bahawa Sheikh
Abdus Shamad al-Falimbani wafat tahun 1200 H/1785 M adalah sebagai bukti bahawa
Al-Baythar tidak banyak tahu tentang Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Bahkan
tulisannya sendiri bertentangan antara satu sama lainnya.
Cuba diperhatikan kalimat Dr.
Azyumardi Azra dalam buku yang sama halaman 250, “Al-Baythar meriwayatkan, pada
1201/1787 Al-Palimbani mengadakan perjalanan ke Zabid di mana dia mengajar
murid-murid terutama dari keluarga Ahdal dan Al-Mizjadi”.
Bagaimanakah ini boleh terjadi, pada
tempat lain Al-Baythar mengatakan Al-Palimbani wafat setelah 1200 H/1785 M. Di
tempat yang lain disebutnya Al-Palimbani ke Zabid tahun 1201 H/1787 M. Oleh itu
persoalan-persoalan lain yang bersumber dari Al-Baythar mengenai Sheikh Abdus Shamad
al-Falimbani yang menyalahi sumber-sumber yang telah dianggap benar oleh
tradisi/mutawatir dunia Melayu adalah ditolak juga.
Sumber wafat 1200/1785 M menurut
Ustaz Wan Shaghir adalah tidak tepat kerana menyalahi dengan tulisan Sheikh
Abdus Shamad al-Falimbani sendiri. Kitab-kitab yang dikarang/diselesaikan oleh
Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sesudah tahun 1200 H/1785 M itu ialah Risalah
Isra’ wa Mi’raj, yang dicatat oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri
selesai menulisnya pada tahun 1201 H, kira-kira bersamaan 1786/87 M. Umumnya,
juga diketahui ialah Siyarus Salikin jilid ke-IV, diselesaikan pada malam Ahad,
20 Ramadhan 1203 H di Taif, kira-kira bersamaan tahun 1789 M.
Pendapat Dr. Azyumardi Azra pada
kalimatnya, “Ketika dia menyelesaikan karya ini, mestinya umurnya adalah 85
tahun”, adalah tertolak kerana tahun kelahiran Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani
yang dikemukakan oleh kedua-dua sarjana tersebut adalah ternyata salah seperti
yang telah disebutkan sebelum ini.
Malahan ramai yang menduga bahawa
kewafatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tahun 1203 H/1789 M.
Malah menurut Ustaz Wan Shaghir
lagi, beliau tetap yakin bahawa Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani memang
terlibat langsung dalam peperangan di antara Kedah-Patani melawan Siam yang
terjadi jauh sesudah tahun 1203 H/1789 M itu. Ini berdasarkan cerita yang
mutawatir, dikuatkan sebuah manuskrip salinan Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf
Terengganu murid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, telah diketemukan kubur
beliau dan lain-lain yang perlu dikaji dengan lebih teliti.
Makam Syeikh Abdus Shomad |
Dr. M. Chatib Quzwain menyebut
bahawa kubur Sheikh Abdus Samad al-Falimbani di Palembang, Dr. Azyumardi Azra
pula menyebut, “ada kesan kuat dia meninggal di Arabia”, kedua-dua pendapat
tersebut bertentangan dengan Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah. Juga
bertentangan dengan cerita popular masyarakat Islam di Kedah, di Patani,
Banjar, Mempawah/Pontianak dan tempat-tempat lain yang ada hubungan pertalian
penurunan keilmuan tradisional Islam dunia Melayu.
Selain itu, bertentangan pula dengan
manuskrip Al-Urwatul Wutsqa karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani yang disalin
oleh Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf Terengganu, salah seorang murid Sheikh
Abdus Shamad al-Falimbani. Bertentangan pula dengan pembuktian bahawa
diketemukan kubur Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani di perantaraan Kampung Sekom
dengan Cenak termasuk dalam kawasan Tiba, iaitu di di Utara Patani.
Menurut Ustaz Wan Shaghir lagi,
tidak dipastikan sumber manakah yang digunakan oleh Dr. Azyumardi Azra yang
menyebut, “ada kesan kuat dia meninggal di Arabia” itu.
dari berbagai sumber/grando
Tidak ada komentar:
Posting Komentar